7 Aralık 2009 Pazartesi

Üçler kuralı


Üçler kuralı fotoğrafı oluşturan kompozisyonun en önemli unsurudur. Özellikle doğa fotoğrafçısının bilmesi gereken ancak diğer türlerde de çoğunlukla işe yarayan bir kuraldır.

Bu kuralın en basit bir şekilde açıklanması, asıl objenin kadrajda en fazla yeri kaplamasıdır.


Ufuk Çizgisini Üçler Kuralına Göre Yerleştirmek!

Yukarıdaki iki fotoğraf arasından sağdakini beğenmeniz pek de şaşırtıcı değil. Bunun sebebi üçler kuralına göre ufuk çizgisi soldakinde hatalı sağdakinde ise doğru yerleştirilmiştir.

Nasıl yani?

Üçler kuralında kadrajı 3x3 = 9 kareye böldüğümüzü düşünürüz.

Sağdaki fotoğrafta ufuk çizgisi bu çizgilerden en üsttekine orantılanmıştır. Soldaki ise tam kadrajın ortasındadır.

Gökyüzünde vurgulamak istediğimiz şeyi eğer daha azıyla vurgulayabiliyorsak, geri kalanına daha fazla yer vermeliyiz. Şöyle ki; sağdaki fotoğrafta gök yüzünün açık ve güneşli bir gün olduğu belli oluyor. O zaman niçin daha fazla ona yer verelim ki?

Eğer bulutlu bir hava olsaydı ve bulutları vurgulayacak olsaydık bu sefer, ufuk çizgisini alttaki üçler çizgisine yaklaştıracaktık. Böylece bulutlar ön plana çıkacaktı.


Ufuk çizgisi olmazsa ne yapacağız peki?

Üçler kuralı her zaman geçerlidir. Örneğin sağdaki fotoğrafta ön plana alınan şey kayık değil yansımasıdır. Kayık, en üst çizgiye sığdırılırken yansıması geri kalan kareleri doldurmaktadır.

Aşağıda göründüğü gibi fotoğraflarımızı çekerken hayali çizgiler oluşturmak işimizi kolaylaştıracaktır.












0 yorum: